سرگذشت تنها گربه ای که به فضا رفت!، فیلم

به گزارش شهر ورزش، روزیاتو نوشت: در اواسط سال 1963، مرکز تحقیقات هواپزشکی فرانسه، 14 گربه را برای مدرسه پرواز خود انتخاب کرد. همه گربه ها، از یک فروشنده خریداری شده بودند و خلق و خوی آرامی داشتند.

سرگذشت تنها گربه ای که به فضا رفت!، فیلم

شوروی ها سگ ها را دوست داشتند؛ زیرا تربیتشان آسان بود. آمریکایی ها موش ها را به علت جثه شان و میمون ها را به علت شباهتشان با انسان ها ترجیح می دادند.

اما در خصوص گربه ها، فرانسه تنها کشوری بوده که سعی نموده تا آن ها را به فضا بفرستد.

برای درک علت این کار، باید به زمانی برگردیم که سفرهای فضایی در حال تبدیل شدن به واقعیت بوده و محققان هنوز در جستجوی محدودیت هایشان بودند.

کری دوگرتی، مورخ فضایی و استاد دانشگاه فضایی بین المللی در استراسبورگ در این مورد شرح داده است: این دوره ای کاملاً تازه بود. نه تنها موشک های اولیه برای حمل وزن یک انسان کوشش می کردند، بلکه ناشناخته های زیادی در خصوص خطر فرستادن یک فرد به فضا وجود داشت.

بنابراین، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی برای اولین بار حیوانات را به فضا فرستادند؛ ابتدا مگس و سپس موش، میمون و سگ.

در سال 1957، یک سگ به نام لایکا با موشک اسپوتنیک 2 شوروی برای اولین بار به فضا رفته و در مدار زمین چرخیده است. اعتقاد بر این است که او در گردش چهارم، بر اثر گرمای بیش از حد مرده است.

با این وجود، دوگرتی این مأموریت را یک دستاورد می نامد: این مأموریت نشان داد که امکان زنده ماندن موجودات زنده، حداقل برای مدتی در مدار زمین وجود دارد.

فرانسه پس از جنگ دنیای دوم آغاز به ساخت نسل تازهی از راکت ها کرد و در اوایل دهه 1950 در حال آزمایش یک موشک به نام ورونیک بود.

اما تیم فرانسه جاه طلبی های بزرگ تری داشت. آن ها می خواستند پستاندارانی بزرگتر از موش صحرایی را به فضا بفرستند.

در حالی که خرگوش ها یا سگ های کوچک گزینه های مناسبی بودند، یک علت مهم برای انتخاب گربه ها وجود داشت. در آن موقع، از خرگوش ها و سگ ها در این کشور برای آزمایش های عصبی فیزیولوژیکی و آنالیز نحوه عملکرد مغز و سیستم عصبی استفاده می شد.

در اواسط سال 1963، مرکز تحقیقات هواپزشکی فرانسه، 14 گربه را برای مدرسه پرواز خود انتخاب کرد. همه گربه ها، از یک فروشنده خریداری شده بودند و خلق و خوی آرامی داشتند.

آن ها حدود دو ماه آموزش دیدند، ساعت ها نشستن در ظرف را تمرین کردند، در یک سانتریفیوژ چرخیدند و صدای موتور را تحمل کردند.

گربه هایی که همه این موارد را به برترین شکل تحمل نموده بودند، به الجزایر برده شدند تا برای پرتاب موشک آماده شوند.

پس از چندین روز آماده سازی، یک گربه سیاه و سفید کوچک به نام C341 - Cerma به عنوان اولین گربه دنیا برای پرتاب به فضا انتخاب شد.

الکترودهایی که با جراحی روی جمجمه او کاشته شده بودند، فعالیت مغزش را میزان گیری می کردند. ضربان قلب او را تحت نظر داشتند و دستگاهی که به پایش متصل بود، جریان الکتریکی کمی را به عضلات او فرستاده تا پاسخ هایش را آزمایش کند. بعلاوه، یک میکروفون برای ضبط صدای C341 Cerma جاسازی شده بود.

در ارتفاع 157 کیلومتری زمین، کلاهک موشک طبق برنامه ریزی جدا شد.

حدود 10 دقیقه بعد، گربه سالم به زمین برگشت و تنها چند کیلومتر از محل پرتاب موشک فاصله داشت.

اما برنامه فضایی فرانسه هنوز کارش با او تمام نشده بود و دو ماه بعدی صرف انجام آزمایشات مختلف شد. آیا آزمایش بر رفتار، عضلات و سیستم عصبی این گربه تأثیر گذاشته است؟

پایان، محققان توجه خود را به مغز گربه معطوف کردند. در آن موقع، تنها یک راه برای آنالیز مغز وجود داشت.

آن ها این گربه را در راه علم کشتند تا بتوانند نواحی مختلف مغز، به ویژه اطراف جایی که الکترود قرار داشته را آنالیز نمایند تا ببینند آیا مسئله ای ایجاد شده یا خیر.

طبق نتایج این آنالیز، ظاهراً هیچ مسئله ای وجود نداشته است؛ بنابراین او احتمالاً می توانست برای مدت طولانی تری زندگی کند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 آبان 1402 بروزرسانی: 6 آبان 1402 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 978

به "سرگذشت تنها گربه ای که به فضا رفت!، فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگذشت تنها گربه ای که به فضا رفت!، فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید